Võib öelda, et ehitise varjav
mõjutus muutub õiguslikult kaitstuks, kui:
Asjaõigusseadus § 89
esimene lause annab reegli, mille kohaselt on omanikul õigus nõuda omandiõiguse
igasuguse rikkumise kõrvaldamist v.a talumiskohustuse ulatuses. See tähendab,
et negatoorhagiga saab kohustada rikkujat tema kinnisasjalt lähtuvaid mõjutusi
kõrvaldama (vaidlusaluseid ehitisi kõrvaldama, ümber ehitama), kui nimetatud
hoonete ehitamisega on rikutud kinnisasja omaniku omandiõigust ja omanik ei pea
sellist rikkumist taluma. Kui omanik on kohustatud rikkumist taluma, on negatoorhagi rahuldamine välistatud.
·
õigusnormi looja on pidanud
vajalikuks omandi kasutamisõigust kaitsta teise ehitise varjava mõjutuse eest;
·
on vastuolu hea usu põhimõttega, mis
keelab õiguste teostamise seadusvastasel viisil, samuti teise isiku huvide
pahatahtliku kahjustamise ja kahju tekitamise (näiteks varjab rajatis teisele
kinnisasjale langeva valguse);
·
varjav mõjutus, millega omandiõigust
piiratakse, ei vasta proportsionaalsuse ehk mõõdupärasuse põhimõttele st
kasutusõiguse piirangu abinõud ei ole sobivad, vajalikud ja proportsionaalsed
kitsamas tähenduses;
·
varjav mõjutus on kehtestatud
eraõigusliku- või avalik-õigusliku piiranguna
Pooldan seisukohta, et ideaalis ei
tuleks valguse ja vaate varjamisel arvestada kahju hüvitamisel mitte ainult ehitise,
korteri, kinnisasja jne väärtuse vähenemist vaid hüvitis peaks ka motiveerima
potentsiaalseid kahju tekitajaid hoiduma edaspidi valguse ja vaate piiramisega
kahju tekitamisest.
Madurodam, Holland |
ÕIGUSNORMI LOOJA ON PIDANUD VAJALIKUKS OMANDI
KASUTAMISÕIGUST KAITSTA TEISE EHITISE VARJAVA MÕJUTUSE EEST
Valguse ja
vaate varjamine saavad õigusliku kaitse kui õigusnormi looja on teinud valiku
paljude eluliste asjaolude hulgast, kui kaitset vajava ja kinnistanud
üldistatud kujul õigusnormi.[1]
AÕS § 68 lg 1
järgi on omand isiku täielik võim asja üle. Samas PS §-d 19 lg 2 ja 32 lg 2
kolmas lause ning AÕS § 68 lg 2 täpsustavad, et omaniku õigused võivad olla
kitsendatud ja seda kas ainult seaduse või teiste isikute õigustega.
Eelpooltoodust
ei tulene, et seadusandja on õigusloomes täielikult vaba tegutsema (näiteks
lubab valguse varjamise täielikult või vastupidi). Riik ei tohi takistada
omandiõiguse teostamist ja teisest küljest ei saa riik lubada täielikku valguse
ja vaate varjamist, sest isikul on õigus nõuda riigilt kaitset kolmandate
isikute sekkumise eest tema põhiõigusesse. Järelikult ei saa omandiõigust
valguse ja vaate varjamisega lõpmatuseni piirata ja vastupidi.
Lisaks peab seadusandja
tahe peab olema kooskõlas nii Euroopa Liidu õiguse, põhiseaduse, rahvusvahelise
õiguse üldtunnustatud põhimõtete kui ka loomuõigusega. Tsiteerides Cicero’t on
rahva heaolu kõrgeim seadus.[2]
Näiteks võivad asjatundjad tõestada, et tänapäeva tingimustes ei pea
eluruumid loomulikku valgust saama, sest kunstlik valgus kompenseerib selle
kuid psühholoogiliselt on inimesed harjunud loomuliku valgusega. Seega peab
seaduseandja arvestama ka elanikkonna harjumuste ja tavadega.
VASTUOLU HEA USU PÕHIMÕTTEGA
Hea usu ja õigluse põhimõtte
rakendamisel tuleb igal konkreetsel juhul kaaluda, kas antud asjaoludel peavad
pooled ka teise poole huvidega arvestama.[3]
Eraõiguses on tegemist
võrdsete subjektidega ehk subjektide õiguste hindamisel ei saa eelistada üht
teisele. Põhimõtteliselt on kõigil omanikel õigus oma kinnisasjaga õiguskorra
piires vabalt toimida ehk üks omanik ei saa üldjuhul takistada teist omanikku
rajamast oma maale ehitisi ja neid kasutamast. Siiski peavad omanikud arvestama
vastastikku üksteise õigustega sellises ulatuses, mis on vajalik teiste omanike
õiguste teostamiseks.[4]
Hea usu põhimõte kui üks
eraõiguse põhimõte on otse sätestatud tsiviilseadustiku üldosa seaduse [5] (edaspidi
TsÜS) § 138 lõikes 2. Heas usus käitumise
kohustuse sätestamine seaduses annab võimaluse kaitsta põhiõigusi eraõiguslike
vahenditega, tuginemata põhiseaduse sätetele.
Kohustus käituda heas usus
omab kahte tähendust.
- Objektiivne – oluline
käitumine mitte teadmine, kohaldatakse võlaõiguses;
- Subjektiivne - isiku
teadmist teise isiku õigustest, kasutusel asjaõiguses.
Järelikult peab kaaluma,
millal on valguse varjamisel teise poole huvide arvestamine mõistlik ja millal
on õigustatud oma huvide kaitse. Subjektiivse õiguse kasutamine valguse või
vaate varjamisel on lubamatu, kui see on vastuolus hea usu põhimõtetega või
heade kommetega.
Kui hinnata poolte käitumist
hea usu põhimõttele tuginedes, võib kohus leida, et poolte käitumine (nt
valguse ja vaate varjamisel) oli küll kooskõlas lepingu ja seadusega, kuid
antud asjaoludel oli see põhjendamatu, teistele lepinguosalistele kahju tekitav
ning ühiskonna poolt mitteaktsepteeritud tagajärgedega.[6]
Nõustun P. Pärna arvamusega,
et hea usu põhimõttega vastuolev kahjustamine ja kahju tekitamine võib toimuda
ka ehitise püstitamise tõttu, kui ehitis varjab teisele kinnisasjale langeva
valguse ja vaate.[7]
Seadusjärgsed omandi kitsendused puudutavad
käsutus- ja kasutusõigust. Kasutusõigust piiravad kitsendused on seotud
valdavalt naabrusõigustega ehk omandiõiguse kasutamisega. Kitsenduste eesmärk
on kaitsta nende isikute huve, kes teatud suhtes peavad end teisele omanikule
allutama.
Seadusjärgsed omandi kitsendused
jagunevad eraõiguslikeks ja avalik-õiguslikeks, vastavalt sellele, kelle kasuks
on kitsendused seatud.
Ehitis põhjustab naabrile valdavalt
vaadet või valgust varjavaid mõjutusi ja nende puhul ei ole seaduses
tsiviilõiguslikku talumiskohustust sätestatud.
Talumiskohustused võivad tuleneda
avalikust õigusest st., et subjekti tegevus ei saa rikkuda naabri omandiõigust
tsiviilõiguslikus suhtes, kui naabri omandiõigus on juba avalik-õiguslikult
kitsendatud. Negatoornõude (ka kahjunõude) esitamise eeldus ei ole sellisel
juhul täidetud ja AÕS § 89 lauses 3 viidatud talumiskohustus ei muutu
aktuaalseks.[8]
Mulle meeldib ja pooldan seisukohta,
et avalik-õiguslik kitsendus (näiteks detailplaneeringu näol) ei kaota ära
omandist tulenevaid õigusi. Eraõiguslik nõudeõigus ei kao. Pigem saab
avalik-õiguslikke norme kasutada eraõiguse normide sisustamisel. Ka P. Pärna
arvates peab kohus negatoorhagi eraõiguse järgi lahendama vaatamata
avalik-õiguslikule loale (v.a kui vastav avalik-õiguslik seadus selle otse või
ühemõtteliselt välistab).[9]
ERAÕIGUSLIKUD TEHINGULISED
JA SEADUSJÄRGSED OMANDIKITSENDUSED
Eraõiguslikult võib omaniku
tehinguline kitsendamine toimuda näiteks lepingu alusel. Kinnisasja võib sh koormata
piiratud asjaõigusega (eeldab asjaõiguslepingut ja kannet kinnistusraamatus).
Eraõiguslikud seadusjärgsed
omandikitsendused tulenevad seadusest ja on seega „nähtavad“ (kehtib põhimõte,
et seaduse mittetundmine ei vabasta vastutusest), seega AÕS § 141 lg 1 alusel
puudub vajadus nende kinnistusraamatusse kandmiseks. Eraõiguslike
seadusjärgsete omandikitsendustega tagatakse piirnevate maatükkide omanike
(võivad olla otsesed naabrid või kaugemal asuvate kinnisasjade omanikud) kaitse
kinnisajalt tulenevate keelatud mõjutuste eest. Vastavalt AÕS § 141 lõikele 11 võib seadusjärgset eraõiguslikku kitsendust
muuta kinnisaja omaniku ja õigustatud isiku kokkuleppega, mis kantakse
asjaõigusena kinnitusraamatusse (näiteks servituudina).
AVALIK-ÕIGUSLIKUD
SEADUSJÄRGSED OMANDIKITSENDUSED
Hoopis ulatuslikumalt kitsendab
kinnisomandit avalik õigus, näiteks kehtestatud planeeringute läbi . Omanik ei
tohi nii ehitada, nagu ta tahaks, vaid peab ehitama nii, nagu planeeringust
tuleneb. Kuigi omaniku õigust kinnisasja kasutada kitsendatakse
tuntavalt, peab ta nende kitsendustega leppima hüvitust saamata. Vastavalt
AÕS § 141 lõikele 2 võib seadusjärgset avalik-õiguslikku kitsendust muuta või
lõpetada üksnes seaduses sätestatud juhtudel.
Varjavaid mõjutusi nagu valguse ja
vaate varjamine, tuleb avalikul võimul ehitamise reguleerimisel silmas pidada
ning kooskõlas proportsionaalsuse põhimõttega võimalust mööda vältida.
Riigikohus leiab, et tiheasustusalal
asuvate naaberkinnisasjade omanike vahelised huvikonfliktid seoses ehitamisega
peab esimeses astmes lahendama detailplaneering, arvestades naaberkinnistul
asuvate korterite omanike õiguste ja huvidega. Nii kujad (ehitiste vahelised
lubatud kaugused) kui ka lubatud ehituskõrgus tuleb detailplaneeringus
sätestada, sest varjavate mõjutuste intensiivsus sõltub esmajoones naaberhoone
kaugusest ja kõrgusest.[10]
Siiski ei määra detailplaneering
täpselt kindlaks, milline hoone kinnistule ehitatakse, sest ehitise täpsed
omadused (sh täpsustatud omandikitsendused) määrab ehitise projekt. Kui
detailplaneeringuga kehtestatud ehitusõiguse piires on võimalikud erinevad
lahendused, peab kohalik omavalitsus ehitusloa andmisel kontrollima, et
ehitusloaga aktsepteeritav projekt arvestaks nii kõigi puudutatud isikute õigusi
ja huve kui ka avalikke huve. [11]
Riigikohus on rõhutanud, et
ehitusloa adressaadil ei saa tekkida ehitusloa vaidlustamise tähtaja jooksul
ega ka ehitusloa vaidlustamiseks algatatud kohtumenetluse vältel õiguspärast
ootust, et ehitusluba jääb kehtima.[12] Ehitusloa tühistamist ei
takista ehitise valmimine ega ka ehitisele kasutusloa andmine.[13]
Tiheasustusalale ehitamine toob
tavaliselt kaasa naaberkinnistute omanike õiguste ja huvide põrkumise, sest ühe
kinnisasja kasutamine piirab naabri võimalusi oma maatüki kasutamisel (näiteks
valguse ja vaate piiramise tulemusel).
Ehitusloa andmisel ei saa aga olla
takistuseks igasugune naabri vara väärtuse vähenemine uue ehitise tõttu sest
naabri omandiõigus ei ole piiramatu. Naaber peab taluma ehitise rajamist, mis
on lubatud planeeringuga, sobib ümbrusse ning on muidu õiguspärane.[14]
Riigikohus on kinnitanud, et
ehitisega põhjustatud varjav mõjutus võib osutuda keelatud mõjutuseks ja leiab
õigusliku kaitse ainult siis kui ta
- esiteks kahjustab teise isiku omandiõigust ning
- teiseks ehitis ei ole kooskõlas ehitamist
reguleerivate normide ja nõuetega.[15]
I. Pilvingu arvates on avalikul
õigusel varjavate mõjutuste puhul naabrite omandiõiguste piiritlemisel määrav
roll st varjav ehitis peab olema vastuolus ehitusõiguse normidega.[16]
Isiklikult pooldan Riigikohtu
seisukohta, et riik ja omavalitsused ei tohi võimaldada omandiõiguse
teostamisel kahjustada piiramatult teiste isikute ja avalikke huve (PS
§ 19 lg 2 ja § 32 lg 2 kolmas lause).[17]
Järelikult peaks olema ka
teoreetiline võimalus eraõiguslikult, suure rikkumise tuvastamisel, näiteks
detailplaneering kui avalik-õigusliku kitsendus, tagasi pöörata.
Järgmistes osades räägin valguse ja vaate varjamisest edasi.
[1]
Raul Narits. „Õiguse entsüklopeedia“ Tallinn, 2004, lk 109.
[2]
Marcus Tullius Cicero (106. a eKr – 43. a eKr), Rooma vabariigi riigimees ning
olulisemaid kohtuoraatoreid
[3]
I. Kull. Hea usu põhimõte lepinguõiguses ja selle kohaldamise kohtupraktikast.
Riigikohus. 2001. Lahendid ja kommentaarid. Tallinn, Juura Õigusteabe AS, 2002,
lk 1161.
[4]
3-2-1-33-05 p 13. – RT III 2005, 14, 138.
[5]
Tsiviilseadustiku üldosa seadus. 27. märts. 2002. RT I 2002, 35, 216; RT I
2010, 38, 231.
[6]
Paul Varul., Irene Kull., Villu Kõve., Martin Käerdi. „Võlaõigusseadus III.
Kommenteeritud väljaanne.“ Tallinn 2009, lk. 1170.
[7]
Priidu Pärna. „Asjaõigusseadus. Kommenteeritud väljaanne“ Tallinn, 2004, lk140.
[8]
Ivo Pilving. „Haldusakti siduvus. Uurimus kehtiva haldusakti õiguslikust
tähendusest rõhuasetusega avalik-õiguslikel lubadel.“ Tartu Ülikooli Kirjastus
2006, lk 212.
[9]
Priidu Pärna. „Asjaõigusseadus. Kommenteeritud väljaanne“ Tallinn, 2004, lk
270.
[10]
3-3-1-42-03 p. 19 – RT III 2003, 23, 229.
[11]
3-3-1-42-03 p. 16 – RT III 2003, 23, 229.
[12]
3-3-1-25-02 p. 24 – RT III 2002, 15, 172.
[13]
3-3-1-42-03 p. 14 – RT III 2003, 23, 229.
[14]
3-3-1-42-03 p. 16 – RT III 2003, 23, 229.
[15]
3-3-1-42-03 p. 18 – RT III 2003, 23, 229.
[16]
Ivo Pilving. Osutatud töö, lk 214.
[17]
3-3-1-42-03 p. 16 – RT III 2003, 23, 229
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar